Risikovurdering - er det så farlig da?
Vurdering av risiko på arbeidsplassen forbindes kanskje oftest med fysisk akutte farer, som fallende murstein eller arbeid i høyden, men er det mer til risikoanalyse enn det?
Mange vil nok tenke at risikovurdering ikke er noe alle trenger, men det stemmer naturligvis ikke. Alle arbeidsplasser har risikoer man burde få oversikt over - og vurdere. Som en kontorbedrift har man naturligvis ikke de samme risikoelementene som en nordsjø-dykker, men risikoer er likevel til stede og ved en god risikovurdering kan du samtidig spare bedriften for mange unødvendige fraværsdager.
En del av fordelen med PlusOffice sin risikovurderingsløsning er at den allerede kommer med ferdige maler som gir deg et veldig god utgangspunkt for å vurdere risiko i din virksomhet. Selv om du må gjøre vurderingene for deres virksomhet, er malene fylt med gode eksempler på ting du burde gjøre vurderinger av - alt fra tennisalbue, støy, luftkvalitet og manglende opplæring.
Dersom du som virksomhet gjennomfører gode risikoanalyser blir selskapet mer bevisst på risikoene som foreligger, samtidig som du som arbeidsgiver kan dokumentere at dere var klar over risikoen og har gjennomført vurderingen, eventuelt også gjort tiltak for å redusere risikoen.
Fremfor å finne opp hjulet på nytt, kan du benytte PlusOffice sine ferdige maler til risikovurderingene dine, og være ferdig på null komma niks.