Hva er internkontrollforskriften?
God internkontroll handler om å jobbe systematisk, veldokumentert og målbevisst med helse, miljø og sikkerhet. Hensikten med god internkontroll er å forebygge uønskede hendelser, oppnå et godt arbeidsmiljø, lavt sykefravær, høy sikkerhet, god lønnsomhet og minimale utslipp. Internkontrollforskriften er de felles forventningene man har til bedrifter i Norge.
Virksomhetens øverste leder har ansvaret for HMS-arbeidet i bedriften. Oppgaver kan delegeres men ansvaret er uansett hos øverste leder. Formålet med arbeidet vil være å redusere ulykker, fravær og avvik, og dette gir på andre siden reduserte kostnader i forbindelse med sykefravær, lavere kostnader i forbindelse med avvikskorrigeringer og ikke minst et bedre arbeidsmiljø for de ansatte. Nyansettelser koster mye penger - da er det en god idè å sørge for at de ansatte som allerede er hos dere trives og fungerer best mulig
Kort og godt er alle norske bedrifter pålagt å jobbe systematisk med HMS-arbeidet sitt. Man kan gjøre dette på post-it lapper så lenge det er strukturert nok, men det vil være veldig tungvindt og kreve mye tid. I de fleste tilfeller sparer man penger på å bytte til PlusOffice, i tillegg til at man får en større effekt ut av HMS-arbeidet.